About Me

My photo
Nama diberi NOR ANIQAH AZIZAN..bleh pggl iqa,niqa or whatever..Umur 23 tahun(x la tua sngt kn..)ada 4 org sibling n i'm the last..pemegang diploma in fine art tp otak x la art sngt..hehehe..tidak mempunyai lesen moto or keta(takut nak bwk keta so baik xyah amik..hahaha)thats all..klu nak tau apa2,interview i sndri k..=)

Followers

Monday, December 27, 2010

coretan ketika berpuasa..(posa ganti)

assalamualaikum..hye all..actually niqa x plan nak taip apa2 ari ni coz niqa posa (posa ganti..hehehe)..so i must mine my word..apa yg niqa nak share ni maybe will hurt somebody tp ni blog niqa so klu x suka,u will leave..hehehehe...sory yea..
kdg2 niqa trpkr,camna manusia skrg ni bleh hina org tanpa sbb..??hina menghina tu seolah2 dh jd mknan n rutin harian dh..dlm al-quran pn ada sebut hukum menghina org adalah 1 dosa..

" Wahai orang-orang yang beriman, janganlah sesuatu puak mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, kerana harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan yang lain, kerana harus puak yang dicemuh itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengahnya yang lain, dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk, amatlah buruknya sebutan nama fasiq sesudah ia beriman. Dan ingatlah, sesiapa yang tidak bertaubat daripada perbuatan fasiqnya maka merekalah orang-orang yang zalim "

Allah subhanahua ta"ala memerintahkan supaya orang mukmin tidak menghina atau mencapai antara satu dengan yang lain sesama Islam, lelaki atau perempuan. Larangan Allah ini adalah disebabkan boleh jadi orang yang dihina itu, lebih baik daripada orang yang menghina. Islam mengharamkan seseorang itu menghina orang lain yang seagama dengannya disebabkan oleh kefakiran atau kerana dosa yang dilakukan dimasa lampau atau sebagainya. Satu kisah dizaman Rasulullah s.a.w., pada suatu hari semasa Umar Al-Khattab sedang merejam seorang perempuan yang berzina dengan batu, tiba-tiba darah perempuan tersebut terkena baju Saidina Umar Ibnu Al-Khattab lalu Umar pun mencaci dan menghina perempuan tersebut, lalu Rasulullah s.a.w. menegur Saidina Umar dengan bersabda," Wahai Umar, jangan kamu menghina dan mencacinya, sesungguhnya dia adalah dikalangan ahli syurga kerana taubatnya" 

maybe niqa x sebaik nabi & para as-syuhada tp niqa sekadar nak menegur..niqa pn ada silap n salah tp sbnaqnya kita x dak hak langsung nak hina org..walaupun org tu mmg nmpk kejahatannya..

ya allah..aku mohon kepada Mu,Kau berikanlah aku petunjuk Mu dan kepada org yg selalu menghina org..dan Kau jauhkanlah dari keluarga aku sifat2 keji itu..
amin...



No comments:

Post a Comment